Nepnieuws

Ooit was het nieuws een verzameling opmerkelijke feiten die via de krant of de tv werden verspreid. Ik ging er vroeger van uit dat het inderdaad feiten waren die ik te zien en te horen kreeg, i.c. objectieve verslaggeving van gebeurtenissen, maar langzamerhand ben ik daar aan gaan twijfelen. 

Dat begon voor mij tijdens de vluchtelingencrisis. Volgens de media ging het hier om vluchtelingen uit SyriĆ«. Op TV werden voornamelijk beelden van vrouwen en kinderen getoond. De boodschap was dat door de oorlog in het Midden-Oosten een humanitaire ramp was ontstaan. Hulp was noodzakelijk. 

Inmiddels is het duidelijk geworden dat de grote groep 'vluchtelingen' die zich de afgelopen jaren toegang heeft weten te verschaffen tot Europa voornamelijk uit economische migranten en uit (jonge) mannen bestaat. Zie o.a. de cijfers van het COA. Het aangeboden beeld en de bijbehorende informatie klopten dus niet, maar daar is nooit enige rectificatie op gekomen. Integendeel, het beeld  dat de media schetsen, is nog altijd consistent verkeerd.

Sindsdien ben ik kritisch geworden over de media en niet zonder reden, vind ik. Echt liegen over het nieuws gebeurt zelden, maar informatie weglaten, is schering en inslag. Dat vind ik manipuleren. 

De vraag is waarom het nieuws gemanipuleerd wordt en door wie? Dat zijn intrigerende vragen waar ik geen antwoord op heb. Wel vind ik het frappant dat juist nu gewerkt wordt aan regelgeving om zogenaamd 'nepnieuws' tegen te gaan. Alleen de waarheid mag verteld worden.

Wie bepaalt wat de waarheid is? Dat is voer voor filosofen, niet voor politici en ook niet voor journalisten, die hun eigen mening regelmatig verwarren met de waarheid.

Mijn eigen mening bepaal ik graag zelf en daarom probeer ik zoveel mogelijk van alle kanten te bekijken wat er gebeurd is en waarom. Of ik de waarheid hiermee ontdek, is niet zeker, maar ik blijf  het nieuws kritisch volgen en ik blijf vragen stellen.