Extreem

Als ik op Twitter een bericht plaats waarin ik iets negatiefs over de oerconservatieve kant van de islam zeg, kan ik de reacties in twee kampen verdelen:

1. De extreem-rechts, racist, fascist en/of nazi roepers. Dit zijn inconsequente links mensen, die bijvoorbeeld na de Nashville-verklaring luidkeels hun afkeuring lieten blijken over de ideeën van dit orthodox-christelijke clubje, maar even vergeten waren dat de islam, van hetzelfde laken een pak,  precies hetzelfde over homoseksualiteit denkt en zegt. 

Onder deze groep vallen ook een vreemd soort neo-feministen, die het dragen van een hoofddoek, en zelfs een burka, verdedigen als een vorm van vrijheid, terwijl oudere dames, zoals ik, zich nog heel goed kunnen herinneren hoe de echte feministen van weleer niets moesten hebben van godsdienst. Het onderscheid dat alle religies maken tussen wat mannen en wat vrouwen mogen en moeten, met name op seksueel gebied, was een doorn in het oog van de 60-er jaren feministe. Die religies zijn niet veranderd. Wie zich tegenwoordig feministe noemt, wel.

2. De afdeling PVV en aanverwanten. Die zijn het aanvankelijk roerend met me eens, maar dat is van korte duur. Deze club is namelijk even inconsequent als de linkse nazi roepers. De meeste van hen vallen volstrekt door de mand als je het gaat hebben over bijvoorbeeld het homohuwelijk, euthanasie of abortus. Dan blijken deze zelfbenoemde vrijheidsstrijders ineens conservatieve denkbeelden te hebben die prima passen bij de islam (en de SGP) en die helemaal niets te maken hebben met vrijheid.  Zij houden helemaal niet van vrijheid. Iedereen moet net zo doen en denken als zij, en wie dat niet doet is een deuggleuf of een gutmensch. 

Ik word een beetje moe van deze mensen. Ik vind dat religie geen invloed mag hebben op het leven van mensen die geen behoefte hebben aan een god, een kerk, een heilige geest, whatever. Ik zie dat die invloed er wel is, nadat religie ook een tijdje is weggeweest uit het openbare leven of in ieder geval redelijk onbelangrijk was, maar dat hij nu weer op volle sterkte dreigt terug te komen. Zo is het apart zwemmen uit de jaren 50 weer helemaal terug van weggeweest. Ik vind dit een verkeerde ontwikkeling en bedreigend voor de vrijheden die we de afgelopen decennia bevochten hebben, vooral de vrijheden voor vrouwen. Daar mag ik mij best zorgen over maken en dat maakt van mij geen racist, geen lid van extreem-rechts en ook geen moslimhater

Dat maakt van mij iemand die het ruimdenkende en vrije van Nederland wil behouden en die ziet dat dit in stukjes en beetjes opgeofferd wordt onder een vlag van krampachtige politieke correctheid en stuitende desinteresse. En daar plaats ik soms een bericht over, of een blog. 

Begint u maar met schelden. Ik ga even koffie drinken.