Weg met de managers!

Ik ben ruim 15 jaar manager geweest. Dat was geen bewuste keuze. Welk kind zegt: als ik later groot ben, wil ik manager worden? Geen een. Nee, ik werkte al ergens, daar was een nieuwe afdeling nodig en iemand moest daar de baas over zijn. Dat wilde ik wel doen. Na enige aarzeling vond de Raad van Bestuur dat goed. Ik bleek een redelijk succes als baas. De afdeling kwam tot bloei. De medewerkers ook.

Er waren al meer dan tien andere managers in het bedrijf aanwezig toen ik begon met mijn nieuwe afdeling. Ik werd direct na mijn officiƫle aanstelling uitgenodigd voor hun vergaderingen. Dat is namelijk wat managers doen: vergaderen en dan vooral onderling. Deze managersvergaderingen waren de meest zinloze vergaderingen die ik ooit heb meegemaakt. Nooit werd er echt iets besloten. Er werd voornamelijk heel veel gediscussieerd, tegen ruzie aan. Maar een plan maken, waarin stond wie wat ging doen en wanneer het af zou zijn, nee, dat deden we nooit. Als er echt niet meer onderuit te komen was, als ergens werkelijk een beslissing over genomen moest worden, werd er gauw een projectgroep ingesteld of een werkgroep met een stuurgroep of een taskforce en een klantbordgroep. Het doel van zo'n constructie was dat elk besluit altijd een gezamenlijk besluit zou zijn, waardoor de verantwoordelijkheid ook altijd iets werd van een hele grote groep. Ergens als manager verantwoordelijk voor zijn moest te allen tijde vermeden worden.

Als er een ding is wat ik in die tijd heb geleerd, dan is het dat managers vaak overbodig zijn, soms zelfs schadelijk. Ze houden verandering tegen, maken overal iets ingewikkelds van en demotiveren medewerkers, omdat ze meestal geen verstand hebben van het echte werk dat op de werkvloer wordt gedaan. Een baas is wat anders dan een manager. Een goede baas is een leider die wel verantwoordelijkheid neemt en weet waar hij/zij het over heeft. Wie onze huidige premier ziet acteren, begrijpt dat hij geen leider is, maar een manager, net als Hugo de Jonge, Arie Slob en de andere ministers. Inhoudelijk geen kennis van zaken, maar wel zeer bedreven in het eindeloos doorouwehoeren over steeds dezelfde onderwerpen, zonder daar echt iets aan te doen.

Het nut van managers in een bedrijf is wetenschappelijk nooit aangetoond. Integendeel, uit onderzoek is gebleken dat werknemers er niet harder of beter van gaan werken als er een manager is die hen vertelt wat ze moeten doen en hoe ze dat moeten doen. Vandaar dat ik maar een conclusie kan trekken: weg met de managers!