Vuurwerkverbod

Bij mij in de buurt was er gisterenavond sprake van flink wat vuurwerk, ondanks het vuurwerkverbod. Dat verbaasde me niets. Er wordt al weken niet opgetreden tegen groepen jongeren die, vooral in het weekend, door de stad lopen en overal vuurwerk afsteken. Dat dit zich ging vertalen in een oudjaar met de gebruikelijke 'bommen en granaten', lag voor de hand.

Het is al jaren een soort oorlogszone in mijn stad tijdens oudjaar door zeer zwaar vuurwerk en carbidschieten. Uiteraard wonen er ook mensen die om 12 uur 's nachts met een beetje siervuurwerk naar buiten gaan, maar die mensen waren er gisteren juist niet of veel minder. De straat werd bevolkt door mensen die menen recht te hebben op een avond/nacht oorlogje spelen. Zij hebben geen siervuurwerk. Ze willen alleen maar knallen, liefst zo hard mogelijk, en als het even kan, willen ze iets opblazen. Een vuilnisbak. Een auto. Een kerstboom.

Er zijn volgens mij een aantal conclusies te trekken uit het gisteren breed negeren van het vuurwerkverbod. 

Er bevinden zich in Nederland blijkbaar een behoorlijk aantal onfatsoenlijke en asociale klerelijers, die geen enkele boodschap hebben aan overvolle ziekenhuizen of overspannen huisdieren. 

De volgende conclusie is dat die mensen gewoon hun gang kunnen (blijven) gaan. De politie hield het naar eigen zeggen 'scherp in de gaten', maar greep zelden in. De politie bij mij in de stad is geheel wegbezuinigd. Het dichtstbijzijnde politiebureau is kilometers verderop in een grote stad. Wat resteert, is een wijkagent voor de hele stad en anderhalve boa. Kun je van die mensen verwachten dat ze ingrijpen als er een grote groep kerels door de stad trekt met hun zware knalvuurwerk? Ik denk het niet. Ik denk ook niet dat de politie ooit van plan geweest is om dat vuurwerkverbod serieus te handhaven. Ze hebben er simpelweg de mensen  niet voor. 

Mijn derde conclusie is dat een groot deel van de Nederlandse bevolking lak heeft aan deze regering. Hetzelfde zie je al maanden gebeuren met de 'dringende adviezen' en de officiĆ«le maatregelen wat betreft het coronavirus. Het maakt op velen geen enkele indruk dat de premier op iedere persconferentie zijn mantra met 'handen stuk wassen' herhaalt. Hij doet maar. Ergens na de zomer is het duo Hugo en Mark hun geloofwaardigheid kwijtgeraakt bij een groot deel van de bevolking. En dat wordt er niet beter op door het toekomstige (!) vaccinatiedebacle. 

De Nederlandse regering heeft volgens mij een gezagsprobleem. Dat is zorgelijk. Gezag is wat anders dan macht. Gezag is mede afhankelijk van vertrouwen. De kernvraag is : heeft deze regering het beste met ons voor? Wie kan daar ronduit 'ja' op antwoorden? Ik niet. Niet na een jaar groepsimmuniteit nastreven en het virus zoveel mogelijk laten 'rondrazen'. Niet na de toeslagenaffaire. Niet na het akkoord gaan met de zoveelste dikke factuur uit Brussel. Niet na het nieuwe pensioenakkoord. 

Ik zie geen gezag, wel machtsmisbruik. 

Recent las ik dat er in Den Haag ruim 700 fte aan communicatiemedewerkers aanwezig zijn. Dat zijn ca. 1000 mensen die volgens de Ruttedoctrine moeten communiceren. Stel je voor dat deze mensen daadwerkelijk allemaal aan de slag konden gaan met als hoofdopdracht dat zij de bevolking dienen te voorzien van eerlijke informatie. Dan zou dat gezagsprobleem snel opgelost zijn, mits er wel consequenties zouden zijn voor bewindslieden die, ik noem maar wat, keihard liegen bij een onderzoekscommissie. 

Ik hoop van harte dat er in 2021 een omslag komt in de manier waarop de overheid omgaat met zijn bevolking. Er moet een einde komen aan het voortdurende gelieg en gemanipuleer. Het kan zo echt niet langer. 

Nu nog een partij vinden die dit gaat regelen.