Halve wappie

Ik ben een halve wappie.

Dat betekent dat ik op Twitter van verschillende partijen positieve en negatieve reacties krijg, afhankelijk van de inhoud van mijn tweets. Ik vind dat wel grappig, maar het geeft ook aan dat je altijd in een bepaald hokje wordt geplaatst. Daar zit je en dus is dat je mening. Dat klopt bij mij niet.

Ik neem de pandemie bloedserieus en hou me probleemloos al anderhalf jaar aan alle coronamaatregelen. Wat sommige mensen tegen mondkapjes hebben, begrijp ik niet. In Azië worden mondkapjes al jaren gebruikt. Het dragen van een mondkapje wordt daar gezien als een 'act of kindness', een vorm van beleefdheid waardoor je anderen niet besmet, als jij toevallig iets onder de leden hebt. Natuurlijk beschermen mondkapjes niet 100%, maar ze zorgen er wel voor dat de virusload, het aantal virusdeeltjes, verminderd wordt. En het maakt wel degelijk uit met hoeveel virusdeeltjes je besmet raakt. Hoe meer, hoe zieker.

De huidige strategie van regering, OMT en RIVM, namelijk groepsimmuniteit nastreven door te sturen op het aantal ziekenhuisopnames, vind ik misdadig. Er moet volgens mij op het aantal besmettingen gestuurd worden. Het ultieme doel is #ZeroCovid, maar zo weinig mogelijk zieken en doden is ook een erg goed doel en wellicht een stuk haalbaarder. 

Over de door veel mensen omarmde oplossing voor de pandemie, iedereen vaccineren, heb ik echter zo mijn bedenkingen. De huidige vaccins zijn gebaseerd op een geheel andere techniek dan de klassiek vaccins. De manier waarop deze vaccins door de EMA ballotage zijn gekomen, hoe ze gefinancierd zijn en de dringende wijze waarop iedereen 'aangespoord' wordt om zich hiermee in te laten spuiten, wekken mijn argwaan. Maar dat zou op zich voor mij nog geen reden zijn om me niet te laten vaccineren. Wel maak ik me zorgen over de mogelijke lange termijn bijwerkingen.

De huidige mRNA en vector DNA vaccins zijn gebaseerd op een nieuwe techniek waarmee sinds de 90-jaren onder andere immunotherapie voor kankerpatiënten is ontwikkeld. De techniek is dus al wat ouder, dat is waar, maar is nooit op grote schaal ingezet. Ook niet bij kankerpatiënten. Wie wetenschappelijke artikelen over immunotherapie leest uit de periode 2019 en daarvoor ziet dat de nieuwe techniek weliswaar als veelbelovend werd gezien, maar daar bleef het bij. 

Een van mijn zorgen is dat de werking van een mRNA of vector DNA vaccin sterk lijkt op een auto-immuunreactie. Je eigen immuunsysteem valt immers een eiwit aan dat weliswaar op het spike eiwit van Sars-Cov2 lijkt, maar dat door je eigen cellen is gemaakt. Dat er als bijwerkingen van de huidige vaccins echte auto-immuunreacties ontstaan, zoals trombose door trombocytopenie, myocarditis en Guillain-Barré syndroom, vind ik daarom niet zo verwonderlijk. Gelukkig zijn deze bijwerkingen zeer zeldzaam, maar ze geven aan dat het mogelijk is dat deze vaccins wel iets meer kunnen veroorzaken dan alleen een lokale reactie. 

Er zijn geen lange termijn bijwerkingen van de vaccins, zei Hugo de Jonge. In die zin ontbreekt een woord. Er zijn geen lange termijn bijwerkingen van de vaccins bekend. En dat klopt in zekere zin ook niet, want die zijn er dus wel. De trombose die heel soms na vaccinatie gezien wordt, ontstaat 2-3 weken na de vaccinatie, niet binnen 48 uur, wat normaal is voor bijwerkingen zoals koorts, hoofdpijn en spierpijn. Mogelijk, hopelijk, zijn er inderdaad geen echte lange termijn bijwerkingen, of in ieder geval niet meer dan er nu al bekend zijn. Maar we weten het niet. 

Kortom, de halve wappie die ik ben, wacht nog even af met vaccineren. Ik behoor tot een groep die AstraZeneca aangeboden kreeg. Daar heb ik vriendelijk voor bedankt. Waarschijnlijk kan ik nu wel Pfizer krijgen, maar ik zie dat deze fabrikant het al heeft over een derde prik. Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe lang die prikjes van Pfizer werken, maar ik vermoed dat ze, net zoals de griepprik, maar een paar maanden mee gaan. Dat zou betekenen dat iedereen jaarlijks, of misschien wel twee keer per jaar, een vaccinatie zou moeten gaan halen. Dat lijkt mij een heilloze weg.

Sturen op ziekenhuisopnames en tegelijkertijd iedereen blijven vaccineren. Pfizer en andere farmaceuten vinden dat ongetwijfeld een prima scenario. Zolang de firma Rutte aan de macht is in Den Haag zal het waarschijnlijk wel die kant op blijven gaan. Ondertussen experimenteren we vrolijk door. Drie prikken Pfizer. Een prik AstraZeneca en daarna een prik Pfizer. Een prik Janssen en daarna een prik Pfizer. Het kan allemaal. We doen maar wat. We zien wel. Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig?